søndag 13. oktober 2013

Spicy lammecurry og hjemmelaget nanbrød

ICA har gitt ut et blad som heter Glad i mat, og vi har i det siste prøvd en del av oppskriftene i dette bladet... I dag prøvde vi spicy lammecurry, og det ble faktisk veldig godt :)

  • 500 g lammekjøtt i biter (flatbiff)
  • olje
  • 1 chilli
  • 2 ts hakket frisk ingefær
  • 4 gulerøtter i biter
  • 2 løk i båter
  • 1 brokkoli i buketter
  • 1 ss fennikel i skiver
  • 8 dl kokosmelk
  • 4 stenger sitrongress, finhakket
  • 2 ss rød karripasta
  • 4 ts brunt sukker (jeg syntes dette var litt mye, så smak til...)
Skjær kjøttet i biter. Varm opp stekepannen og brun kjøttet. Ta det ut av pannen. 
Fres ingefær, chilli og grønnsakene, tilsett karrioaste, sitrongress og kokosmelk. La det putre i 10 til 15 min. (Melken skilte seg litt da jeg gjorde dette, og jeg har lært i ettertid at kokosmelk ikke skal koke... Så kanskje bare la det trekke istede.)
Smak til med sukker og tilsett kjøttet. La dette trekke noen minutter til.
Server med ris og nanbrød.
Oppskrift på bra nanbrød finner du her.

Man kan helt sikker bruke kylling også, eller kanskje bare vegetar. Jeg kommer til å prøve det neste gang. 

Ingen kommentarer: