onsdag 2. september 2009

Å bruke stemmeretten:

I dag har jeg stemt, og det i alle tre valgene man kan stemme i denne høsten: Stortingsvalget, bispedømmerådet og menighetsrådet.
Når det gjelder stortingsvalget så synes jeg at det er viktig å stemme, men jeg synes også at man skal tenke over hva man stemmer og hvorfor. Jeg har alltid stemt Høyre, men i år gikk ikke det lenger. Jeg kan ikke stemme på dette partiet etter at de stemte for felles ekteskapslov. Jeg mener at ekteskapet er for mann og kvinne, det er derfor vi ble skapt til mann og kvinne.

Det var bare to partier som ikke stemte for felles ekteskapslov, og det var Frp og Krf, derfor stod i år valget mellom disse to. Jeg lurte lenge, og vippet mye frem og tilbake, selv da jeg sto i boksen for å stemme så var jeg usikker. Jeg er egentlig veldig enig med Frp i mange saker, og hver gang jeg tar en partitest på nettet så ender jeg opp på dette partiet. MEN det ble alikevel Krf som vant, jeg har ikke samvittighet til å stemme på et parti som er for aktiv dødshjelp, uansett om de lover å ikke gjøre noe med dette i denne stortingsperioden. Jeg tror kanskje ikke at Krf er det partiet som alene kan styre Norge best av alle, og de vil jo uansett ikke få noen flertallsregjering, men jeg valgte å stemme på den for at de skal få mest mulig innvirkning på det/de partiene som skal styre. Jeg håper at de klarer å jobbe for at Norge ikke skal bli helt avkristnet. Så min stemme gikk i år til:

Når det gjelder de andre to valgene så vil jeg si at også her er det viktig å bruke stemmeretten. Dersom man ønsker å ha noe å si i statskirken, og vil passe på at kirken ikke faller helt bort fra bibelen, så er det her man har sjansen. De som bryr seg bør stemme!

Jeg kan ikke si noe for alle steder i Norge, men dersom du bor på Torshov så kan du jo stemme meg og Hans Øyvind inn i menighetsrådet :)

Ellers så har jeg lest litt om de som stiller til valg i bispedømmerådet. Dersom du bor i Oslo, og synes at ekteskapet er for mann og kvinne og at barn har rett til mor og far så bør du stemme på disse:

  • Harald Hegstad
  • Torstein Husby
  • Camilla Mikkelsen
  • Inger Marie Ottersen
  • Anfin Jarle Skaaheim
  • Asbjørn Torvik
  • Anne Louise Tveter

(navnene har jeg fra http://www.foreldrerett.no/, som kjemper for barns rett til både mor og far)

Ingen kommentarer: