mandag 14. oktober 2013

Asiatisk laksegryte


Har i dag igjen prøvd meg på en av oppskriftene i ICA sitt hefte Glad i mat. Denne ble også vellykket :)

  • 600 g laksefilet
  • 1 ss karripaste (jeg brukte grønn, og den er veldig sterk, så jeg hadde bare 1 ts)
  • olje
  • 2 ss hvetemel
  • 2 dl kokosmelk
  • 4 dl vann (jeg kokte opp vannet og løste opp buljongen i det)
  • 1 terning fiskebuljong
  • revet skall og saft av en lime (jeg rev ikke opp hele skallet, det setter mye smak)
  • 1 sitrongress, finhakket
  • 200 g babyspinat (jeg hadde ikke så mye...)
  • 2 gulerøtter (kunne gjerne hatt litt mer av dette etter min smak)
  • 100 g sukkererter
  • salt
  • curry (jeg dryssa litt gul curry oppå fiskestykkene)
  • frisk timian

Surr karripaste i litt olje. Tilsett mel. Spe på med kokosmelk og vann med fiskebuljong, gjerne litt om gangen for å blande ut mel og karripaste. Kok opp og la sausen småkoke i 2-3 minutter. Kokosmelk skiller seg om den kokes for hardt, så ikke ha for høy temperatur. tilsett skall og saft av lime, sitrongress, spinat, gulerot og sukkererter, la det koke et par minutter til. 

Legg fiskefiletene oppi og la det trekke til fisken er gjennomkokt. Ca 10 minutter. Jeg lot dette trekke under lokk for å holde på fuktigheten. 

Serveres med ris.
Nam!

Ingen kommentarer: