tirsdag 14. april 2009

Duste SV!

Er det ett parti jeg virkelig ikke har noe til overs for så er det SV, og nå er det i hvert fall ikke bedre. Jeg synes at det å fjerne alle privatskoler er helt idiotisk og kommer til å ødelegge noen av de beste skolene i landet. Jeg har selv gått på privatskole i tre år og synes fortsatt at dette var de beste tre årene i mitt liv. Det var også år der jeg lærte mye og fikk endelig den utfordringen jeg trengte, noe jeg ikke fikk på ungdomsskolen hvor man alltid måtte ta hensyn til de svakeste. Jeg mener ikke at man ikke skal bry seg med å hjelpe de som sliter med skolen, men det er jo litt dumt når dette går ut over de som faktisk er litt flinke og er interreserte i å lære. Og det er jo litt urettferdig når de som hater skolen over alt på jord, og som kaster pulter og stoler rundt i klasserommet, eller hopper ut vinduet og stikker av når de blir sinte nok, skal få all lærerens oppmerksomhet...

Da jeg begynte på videregående gikk jeg fra å være klassens beste til å ligge sånn midt på, det var ganske annerledes, men det fikk meg til å jobbe litt ekstra for å klare å få gode karakterer. Hadde jeg begynt på min lokale videregående, som jeg hadde måttet dersom jeg ikke gikk på en privat, så hadde det ikke gått så bra... Nivået på lærerene der er noe helt annet enn det var på Kvitsund, og ønsket om å lære er også helt annet.
SV sier de vil satse på en lærerik felleskole for alle, og noe de vil gjøre for dette er å ansette flere lærere... Vel, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen lærere som ikke får jobb...?! Det finnes jo ikke flere lærere å ansette, så hvor har SV tenkt å finne dem?
Nei, stem heller FRP eller KRF, som vi kommer til å stemme på i år, så er privatskolene trygge :)

4 kommentarer:

Torbjørn sa...

Så en av dere stemmer FrP..? Det vil jeg sterkt fraråde. Siterer fra Øyvinds blogg:

"1. Frps opprinnelige navn var "Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep." Frp vil senke skatter og avgifter så mye at jeg tror det vil gå drastisk utover viktige deler av velferdsstaten.

2. FrP har et menneskesyn jeg ikke kan gå med på. F.eks mener partiet, det er helt greit å sortere vekk barn med uønskede egenskaper, slik vi nå ser blir gjort med barn med Downs Syndrom. + abortlov, men dette gjelder alle partier.

3. Frp kommuniserer, slik jeg oppfatter de, at miljøspørsmål er langt nede på prioriteringslisten, dette blir også bekreftet av deres program.

4. Hver dag dør det 30 000 barn av sult og sultrelaterte sykdommer i verden. Bistandspenger er et viktig middel i kampen mot den ekstreme fattigdommen, og vi vet at det nytter, likevel vil Frp kutte drastisk i bistanden.

5. Frp vil senke alkohol avgiftene drastisk. Vi vet utifra forskning at en slik senkning av avgiftene vil gi en økning i antall rusmisbruker og alkoholikere. I tillegg vil antall vold- og drapsepisoder knyttet til alkohol øke. Samfunnet vil få mindre innteker og større utgifter knyttet til alkohol.

6. Frp har et fokus i asylpolitikk og innvandringspolitikk jeg synes er egoistisk og svært uheldig. F.eks var partiet svært opptatt av at man barn med utenlandsk opprinnelse ikke skulle få lov til å gå med sine nasjonale flagg på 17. mai. Dette synes jeg sier litt om hva slags saker som engasjerer partiet og hvorfor de ikke bør styre landet vårt.

7. Partiet vil kommersialisere samfunnet og konkurranseutsette mange viktige velferdstilbud . Et godt eksemple på det er privatskolene som Frp mener godt kan tjene penger, en helt feil prioritering mener jeg. Privatskoler, eller friskoler som de også er kalt bør ikke ha muligheten til å tjene penger på å drive skole, da dette vil føre til flere skoler som åpnes for pengenes skyld og et stort klasseskille mellom de som har råd til å gå på de beste skolene, og de som ikke har det. Dette mener jeg er svært uheldig.

8. Frp vil avvikle sametinget. Svært dårlig prioritering, da sametinget er svært viktig for å ivareta samenes interesser.

9. Å tillate reklame i skolebøker og sponsing av skolemateriell/utstyr, slik Frp vil gjøre tror jeg også er et helt feil skritt å gå. Tenk over hvor mye reklame vi allerede blir utsatt for i samfunnet, på butikken, på tv, i magasiner og på internett, kjøpepresset er sterkt nok som det er. Å i tillegg utsette barna våre for reklame på skolen er derfor et skritt i feil retning.

Til tross for at Frp nå virker som et godt alternativ til en regjering som vil detaljstyre vår hverdag, tror jeg ikke svaret i Norges politiske situasjon er en regjering bestående av Frp og Høyre. Langt bedre vil det være å stemme på Krf og jobbe mot en sentrumsregjering."

Silje+Hans sa...

eg e egentlig veldig enig med frp i mange av disse tingene...

Torbjørn sa...

Javel. Det er vel det som er problemet for KrF..selv om de har de beste sakene, og jeg ikke kan forstå hvorfor ikke alle stemmer KrF, er det faktisk noen som er uenige.. Men er du virkelig enig når det kommer til alkoholpolitikk, at det er greit å sortere vekk uønskede barn, og store kutt i bistanden?

Silje+Hans sa...

alkoholpolitikken er jeg ganske enig i, jeg tror ikke alkoholproblemer kun er pga pris, Norge er det landet i europa med dyrest alkohol, alikevel er det alkoholproblemer, men frankrike ikke har samme typer problemer. Det er mer holdninger og kultur enn pris, tror jeg.

når det kommer til bistand så har jeg ikke satt meg sånn inn i det, men mitt intrykk er at frp heller vil støtte sikre organisasjoner fremfor å sende penger til land hvor lederene er korrupte, og dette er jo i utganskpunktet en god ting, dersom det ikke bare er en unskyldning for å ikke gi bistand. Ellers er jeg litt usikker på om det er statens ansvar å gi bistand, her kan vi se på oss selv også. Bibelen sier at vi skal gi tiende, og dersom alle gjør det så er vi jo langt på vei...
Jeg er ikke for abort, men du skriver sortere bort uønskede barn... hvem vil være et uønsket barn? er det et godt liv. Men dette er absolutt det største problemet å forsone seg med, men jeg føler ikke det er nok til å velge krf bare på grunn av dette.

Jeg har alltid stemt høyre, men etter at de var for felles ekteskapslov så klarer jeg ikke gjøre det lenger, og det var kun to store partier mot og det var krf og frp, så det må bli ett av disse. da passer det jo at vi stemmer på hvert vårt...