tirsdag 8. desember 2009

Taco

Jeg, eller egentlig vi, er veldig glade i taco. Det er ikke noe vi spiser bare i helgene, det har faktisk ofte blitt slik at vi har taco-tv-kveld på onsdager, for det er en av de få kveldene vi er hjemme hele kvelden uten noen spesielle planer.
På sol-guru var det et spørsmål en gang til hva man egentlig har i taco, og jeg tror absolutt det er helt etter eget ønske, men jeg kan jo dele det jeg bruker å ha med:
  • Salat (alltid)
  • Guacamole (veldig viktig)
  • Ost
  • Løk
  • Chilli
  • Agurk
  • Tomat (helst av type cherri)
  • Paprika
  • Mais (ikke så viktig...)
  • Makaroni (bare når Andreas er på besøk)
  • Taco saus (hot)

Det varierer jo litt, men jeg prøver alltid å ha minst sju forskjellige grønnsaker, og så har vi jo tacokrydret kjøttdeig og tortillas. Nam!

Taco er jo tex-mex mat, noe som i følge en fra Texas betyr mat fra Mexico, som er overtatt og forbedret i Texas :) Vi spiste dette da vi var i Texas, og i Mexico, og det er ikke helt likt det vi har i Norge. Det er blandt annet mye mer kjøtt der, mer kjøtt en grønnsaker. Og ofte er det også med en bønnestuing (æsj). Så jeg tror den vi i Norge (i hvert fall den vi her) spiser er sunnere og bedre :)
Er det noen som har andre gode forslag til hva som er godt i taco? (Ananas gjelder ikke, for det er ikke middag, det er dessert eller smoothie!!)

6 kommentarer:

Hallgrim sa...

Ser absolutt ut som du har fått med det viktigaste. Ville kanskje lagt til rømme, men det er ei smaksak.

Beate sa...

Mais er jo noe av det viktigste! Og enig med han over, rømme må en ha. Ellers er det faktisk veldig godt å kutte opp kyllingfileter i passe store biter, steke disse og ha en pose tacokrydder på. Sunnere enn kjøttdeig, og veldig godt!

Anonym sa...

hm, enig. men jeg synes det er veldig godt med rå løk og bønner oppi- helst chillibønner:-)
men makaroni????whaaaaat?
hvordan kan det være godt? tror jeg har aaaaldri hørt om noen som har det oppi!

Bjørg Marit sa...

noe som er godt er gulerot!

Siri og Jørgen sa...

Makaroni var heilt nytt for meg også!
Eg har nokon venner som alltid må ha sopp i taco'n, type stekt sjampignon - var også heilt nytt for meg.

Mai Kristine Vik sa...

Å så æ dæ veldigt viktigt mæ Kims sin tortillachips mæ ostesmag. Knuse dei oppå lefså før du rolle sammen. Yummi :) Fekk lyst på taco nå...