fredag 13. august 2010

Tanker om Kina / Thinking about China

NR 1 : MAT / FOOD
(Blue for english)

Maten i Kina er virkelig et kapittel for seg selv. I Kina spiser man ikke bare kjøttet på dyret, neida, man spiser alt. Og da mener jeg ALT, involler og det hele...

The food in China is really something else.. You do not only eat the meat from animals, you eat the whole animal, and then I mean EVERYTHING.

Vi var på en restaurant hvor vi fikk koke vår egen mat. Her var det et rom fult av grønsaker, kjøtt og fisk, og man kunne velge seg hva man ville ha. Hva det de forskjellige tinge faktisk var klarte vi ikke helt å se, siden beskrivelsen stod på kinesisk. Jeg tok noe som jeg syntes så ut som fisk, men det viste seg å være andetarmer... -noe som ikke var spesielt godt :)

Going to a restaurant where you cock your one meal:

Grisehjerne, var en av tingene som sto på menyen...
Og under er gryten vi kokte alt i. Denne stod på bordet med en gassbrenner under og kokte hele tiden, i et rom som allerede sikkert var 40 grader... En varm opplevelse, men en del av maten var faktisk veldig god.

Noe annet som er veldig kinesisk er dumplings: (we learned to make dumplings)
Dumpling spises gjerne til fest, som Spring Festival (kinesisk nyttår) og Dragon Festival. Dette lager hele familien sammen, vi fikk prøve å lage dette og det var koselig å jobbe sammen på kjøkkenet.

I Kina spiser man mye tofu, ikke helt likt jeg kjente til fra før og heller ikke spesielt godt etter min smak. Men alt må jo prøves, og når det serveres i spiral på en pinne, så ser det jo ekstra spennende ut: (trying tofu on a stick...)
Noe annet man også kunne få på pinne var egg: (eggs on a stick)
Egg på pinne er noe jeg ALDRI har prøvd før, men faktisk ganske godt. De var dyppet i en spicy saus, og smakte bra, selv om det var en helt ny måte å spise egg på. Hvilken fugl eggene kom fra er jeg ikke sikker på...

Maten i Kina er veldig annerledes, mye er godt, men mye er også veldig spesielt. Jeg personlig er ikke spesielt glad i kinesisk mat og var glad da jeg fant en McDonalds.... (happy)
:)

PS: etter en måned i Kina er jeg faktisk blitt mye mer glad i den kinesiske maten.
After one month in China, I came to enjoy the food some more

Ingen kommentarer: