tirsdag 27. november 2007

De syv dødsyndene

Først ble jeg litt overrasket over dette resultatet, jeg hadde trodd at flere kom til å svare ja... Men så såg jeg et program, og jeg må si at det ikke er så ille som man skulle tro. Selv om ideen om å erte Gud på seg ved å bevist begå synder for så å se om man kommer til helvetet er forkastelig, så er ikke selve programmet direkte galt. Programmet er fantisk ganske informativt.

Før "De syv dødsyndene" begynte på TV2 fikk de masse hat brev, og ønsker om å stoppe programmet. Dette gav jo programmet masse PR. Når en prest eller misjonsorganisasjon går ut i media og sier at dette må man ikke se på, så er det nesten garantert at enda flere ser det. All PR er god PR, og TV2 satte ny rekord i seertall. Nå etter at noen episoder har blitt vist er det en annen type post som kommer til TV2, faktisk er det mange som skryter av programmet. Dette viser at man først bør se et program, for man uttaler seg. Jeg blir så irritert på menesker som utaler seg om ting de ikke har peiling på.

Jeg såg det programmet da de filmet i Thailand og Kristoffer prøvde seg som hore... I dette programmet havner han i seng med en ung thailandsk gutt. Mange prøvde å stoppe episoden, for de mente at dette var overgrep over mindreårige. Den "mindreårige" gutten var faktisk 35 år gammel og skuespiller :) Programmet var også ganske informativt, det handler om hvorfor jentene blir horer, og hvilke levevilkår de har. Dette er en lett måte å tjene penger på, og mange gjør det for å kunne komme gjennom studier, og mange av jentene har ikke noe annet valg.

Manger nekter å la reklame for sine produkter gå før og etter programmet. Dette er jo forståelig, men jeg vil berømme NMS(det norske misjonsselskap) for deres reklame i forkant av programmet. Jeg synes dette er mye bedre enn boikott. NMS betalte 110 000 kr for en 20 sekunders reklame rett før "De syv dødsyndene" (episoden med horene i Thailand) begynte, dette var en reklame om at mange av jenten i Thailand har ikke noe valg, de må selge kroppen sin, men NMS jobber for å gi dem et valg. (se reklamen på: http://www.vl.no/samfunn/article3135272.ece) Dette var flott gjort, og dette vil også gjøre at folk får mer avsky for sex-handel.

Jeg vil fortsatt si at jeg er litt skeptisk til programmet, for det er ikke rett å prøve Gud, og Kristoffer Schau viser med dette at han ikke akkurat respekterer Gud. Men jeg håper at det kan komme noe godt ut at det også, de siterer bibelen innimellom, og Guds ord skal aldri vende tomt tilbake :) Jeg vil heller ikke oppfordre noen til å se programmet dersom du føler at dette ikke er riktig for deg, men da bør du heller ikke uttale deg om noe du ikke har sett og da heller ikke har helt peiling på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig!

Anonym sa...

wow,veldig bra Silje (antar det er du som skriver) du begynner å finne blogg-sjangeren! dette er, etter min mening, hele poenget med blogger, ikke å drive dagbok. Igjen, fint. Men du går i en retorisk felle ved å kritisere dem som uttaler seg om ting de ikke vet noe om. Det er som å skyte med hagle bøyd løp. Den har en tendes til å slå tilbake på deg:) lykke til!

Marie sa...

Jeg så den samme episoden, nettopp for å ha noe å komme med i diskusjoner. Men fysj av meg, jeg syns ikke ideen bak serien er så veldig bra. Jeg fikk ikke lyst til å se flere episoder... Men allikevel ble jeg litt overraska, informasjonsdelen var jo lærerik og absolutt positivt at de har med. Bibelsitatene var også bra at de hadde med, selv om de handlet rett i mot de... Bra innlegg!