lørdag 15. mars 2008

Klær...


H&M var lenge min favorittbutikk, klærne er billige og stilige. De er stort sett ganske solide også... Men nå begynner jeg å bli litt usikker, og det av flere grunner:
  • Barnearbeid og luselønn, H&M er ikke akkurat fair trade... når klærne er så billige så kan ikke de som lager klærne få så mye penger, siden det er noen som sitter på toppen og de skal tjene sitt de også.
  • 12 åringer handler i samme butikk. Jeg vet ikke om alle har det sånn, men jeg synes ikke det er så veldig gøy å gå på gaten og se en 12 år gammel jente gå med samme toppen som meg... Det samme gjelder vel egentlig dersom f.eks mamma kommer med samme topp :) -selv om mamma har god smak, så er det ikke gøy å gå med samme klær som en 40-åring
  • Alle har det samme, H&M produserer mye klær, og butikkene tar inn veldig mange av samme plagget. Jeg kjøpte en topp i fjor, og på Kvitsund Bibelcamp var de tre el fire andre med samme toppen...

Min nye yndlingsbutikk heter Floyd. Her er klærne litt dyrere, men ikke så dyre at ikke tørr å bruke klærne, og kontoen tømmes ikke helt... :) Dessuten så tar denne butikken bare inn 6stk av hvert plagg (i hvert fall av en del av plaggene) så man risikerer ikke at så mange andre går med det samme.

Ikke ta det som at jeg ikke handler på andre butikker. Jeg var og handlet på H&M senest denne uken. Og jeg fikk 6 topper/Tshorter + et par sokker til 370kr, så jeg er veldig fornøyd. Men jeg liker å gå på litt mindre butikker, hvor klærne er litt (bare litt) mer eksklusive, og kjøpe noen plagg innimellom, som skiller seg litt ut fra det som alle andre har.

Hva er egentlig med etisk? Handle mange billige klær, og være en del av bruk/kast samfunnet, eller heller bruke litt mer penger på et plagg som du egentlig kunne finne billigere et annet sted...?

2 kommentarer:

Andrea sa...

Shopping er gøy!
Fretex er en av mine favoritter!

Anonym sa...

Det etiske er helt klart å kjøpe dyre kvalitesklær. De skal vare til de er utslitt, og så kastes. ikke dumpes i afrika slik mye av de innsamlede klærne gjør. Også skal de være så dyre at man tar vare på dem.