lørdag 9. august 2008

Assistert befruktning

Nå ser det ut som om legens rett til å si nei til å hjelpe med assistert befruktning for lesbiske forsvinner ved starten av neste år, når felles ekteskapslov trer i kraft. Dette synes jeg er litt trist. Jeg tenkte en gang på å bli lege, men kjenner at jeg er litt glad jeg valgte annen retning... Det hadde vært vanskelig å måtte gjøre ting som er mot ens egen overbevisning. Jeg synes dette går under samme kategori som abort og aktiv dødshjelp. Mange leger er i mot dette både av personlige og religiøse grunner, og det er da ikke rett å tvinge noen til å gjøre dette. (Jeg vet at aktiv dødshelp ikke er lovlig i Norge, men slik som det går med landet om dagen, så er det vel bare snakk om noen år før dette kommer...)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det kan jo i alle fall ikke være i samme kategori som aktiv dødshjelp og abort. Det må jo heller være det stikk motsatte?