fredag 5. september 2008

Film på TVNorge


Nå på onsdag gikk filmen Grease på TVNorge, dette er en koselig film og vi hadde lyst å se denne. Det eneste var at vi begge to skulle tidlig opp neste morgen... men vi bestemte oss for å se den alikevel :)
Men filmen gikk som sagt på TVNorge, så da det var en halv time igjen av filmen, så var det i typisk TVNorge-stil, aktuelt, sporten og været. Dette varte i 20 minutter! En halv time igjen av filmen og så en 20 minutter lang pause. Hadde vi sluppet dette, så hadde filmen vært ferdig tidligere, og det er jo deilig dersom man skal opp tidlig neste morgen. Jeg lurer på hvem (og hvorfor) som kom på at nyheter midt i film var lurt. Jeg kan ikke se for meg at noen liker dette. (Jan Ivar skrev også et innlegg om dette tidligere, se link under)
For min del, så er det flere ganger jeg har valgt å ikke se filmen, bare fordi den går på TVNorge. For å se om det er noe å gjøre med dette, så har jeg sendt en mail til TVNorge (se under) - og kanskje de hører på oss :) Dersom flere er enige, så kan jo de sende mail også, så får vi se hva som skjer. Jeg venter i hvert fall på svar, og skal dele det med dere så snart jeg får det :)


Mailen til TVNorge:

"Hei

Jeg lurer fælt på en ting:
Hvorfor er det alltid ”aktuelt og været” midt inne i alle filmer som blir sendt på kvelden på TVNorge?

Dette er fryktelig irriterende av flere grunner.
1.) Filmen slutter mye senere. Dersom vi hadde sluppet å se aktuelt og været midt i filmen, så ville den vært ferdig 20 minutter før. Dersom filmen er på en ukedag, så har dette litt å si dersom man skal stå opp tidlig og gå på jobbe neste dag. Og når det kanskje bare er 30 min igjen av filmen, så er 20 min veldig lenge å vente for å se den siste resten.
2.) Man gidder ikke alltid se hele filmen. Dersom man er trett og aktuelt begynner, så har det skjedd ofte, for min del i hvert fall, at vi rett og slett ikke gidder å vente. Vi bare skrur av hele TVen. Dette hadde vi ikke gjort dersom det bare var en kort reklamepause, eller aller helst ingen pause.
3.) Aktuelt på TVNorge er ikke alltid så ”aktuelt”, det er ofte litt ”seoghør”-nyhetet (sladder og egentlig ikke så viktig). Så det er ikke noe vi egentlig har så veldig lyst å se når vi ser film. Det er bare irriterende og det føles som om dere vet et egentlig ingen gidder å se aktuelt, og derfor må dere ha det midt i en film for å få opp seertallene.

Jeg føler at aktuelt og været midt inne i en film bare ødelegger. Det er flere ganger at jeg og mannen min har sett at det har gått en bra film på TVNorge (for dere har mange bra filmer) men så orker vi ikke å se den pga aktuelt. Vi leier heller filmen i stede, for da trenger vi ikke slike lange pauser. Jeg kan i hvert fall si HELT sikkert at vi hadde sett flere filmer på TVNorge dersom dere hadde fjernet aktuelt og været! Hvorfor ikke bare sende det etterpå i stede, så kan de som har lyst å se det gjøre det..?!

PS Jeg er ikke alene om å mene dette, ta gjerne en titt på en innlegg en venn av meg hadde på bloggen sin for en tid tilbake:
http://familienvik.no/2008/03/film-p-tv.html
Man kan også se av kommentarene på denne bloggen at det er flere som er irriterte over nyhetspausen.

Med vennlig hilsen
Silje Lied"

3 kommentarer:

Marie sa...

Jeg syns faktisk det er litt greit med den pausen!For da får jeg gått på badet, pusset tenna, tatt på meg pysjen, pakket skolesekken og andre ting som jeg uansett gjør før jeg legger meg.så er det bare å nyte resten av filmen, og hoppe rett i seng når den er ferdig:) Mamma ser ofte på aktuelt og været på tv-norge,så det er noen som ser:)

Beate sa...

Helt enig med Silje! Det er sinnsykt irriterende med aktuelt og været midt i filmen. Et veldig godt formulert brev Silje. Bra tiltak! Jeg tror jammen jeg skal henge meg på :)

Anonym sa...

Du er visst ikke så god i markedsøkonomi. Det er en reklamefinansiert kanal vi snakker om her. Det er reklamepausene mellom programmene de lever av. Og når det er reklame mellom aktuelt, sporten OG været blir det litt penger av det. Det er prisen vi må betale for GRATIS film hjem i stua. Det er ikke så mye, og hvis du ikke syns det er verdt det er det bare å fortsette å leie filmen.