lørdag 25. oktober 2008

Finanskrise

De som ikke har fått med seg finanskrisa må ha vært uten TV og avis en stund :) Det er jo omtrent det eneste som er på nyhetene om dagen.

Jeg er egentlig ikke så veldig bekymra, for vi bor i en velferdsstat og jeg tror vi skal klare oss. Det ser vi jo også med krisepakken som er på gang nå. Bankene våre kommer til å overleve, men rentene våre stiger fortsatt, selv om de største bankene har begynt å sette den ned :( Vi er blant dem som kjøpte boretslagsleilighet med relativt høy fellesgjeld, og det skal jo være det skumleste nå om dagen... Jeg må bare si at rentene hadde steget like mye om vi hadde betalt ut hele leiligheten, og vi har mye bedre rente på fellesgjelda, enn på det lånet vi har tatt opp selv, så vi synes fortsatt det er en fordel å ha leilighet i borettslag. Det som kan bli problemet er dersom andre beboere ikke klarer utgiftene og slutter å betale regningene sine. Heldigvis har ikke vi slike problemer nå om dagen.

Det jeg synes at er litt morsomt er at i fjor gikk Island forbi oss, som det beste landet å bo i. Dette er en fra en indeks som FN lager hvert år. Og den vurderer elementer som livslengde, utdanning, inntekt og noen andre viktige områder. Jeg tror kanskje ikke det skal bli så vanskelig å vinne denne plassen tilbake ettersom Island er "konkurs" :)

For dere som skal ut å reise så vil dere kjenne konsekvensene nå. Den norske krona er uvanlig svak, euroen er på sitt høyeste ever, og er over 9 kr, mens dollaren er over 7 kr, noe som er nesten tre kroner mer enn i mai. Men dette var vel noe av poenget med å sette opp styringsrenta..? -er ikke det for å ikke få for høy verdi på krona..? Jeg er ikke sikker på dette, men mener jeg har hørt noe slik.

Ingen kommentarer: