søndag 12. oktober 2008

Julemarsipan

De fleste ser ut til å være enige om at julemarsipan i butikkene nå er litt i det tidligste laget.

Jeg for min del er allerede komt i julestemning, og gleder meg til å komme i gang med skikkelig juleshopping og julekakebaking. (Så forresten at pepperkakene er på plass i butikken også..) Jeg har allerede to julegaver klare, de trenger bare å pakkes inn, og julekjolen ble kjøpt i forrige uke :)

Men tilbake til marsipan. Jeg har hørt at butikkene må begynne å selge allerede nå for at det skal lønne seg å ta inn marsipan i det hele tatt. Da er det jo ganske mange som har begynt å kjøpe allerede. Jeg har ikke kjøpt, selv om jeg hadde litt lyst på da jeg gikk forbi Narvesen i går... :) Men man må jo passe litt på, det er trist å være lei av marsipan før man kommer frem til jul. Er det forresten noen som vet om julemarsipan er en norsk tradisjon? -da vi var i USA i fjor så kunne vi ikke finne marsipan noen steder... -det var ganske trist-

Uansett, det ser ut som om vi alltid kommer til å få marsipanen så tidlig. I fjor var det en "gi oss jula tilbake"-aksjon som blant annet ville at julemarsipanen skulle komme senere i butikken, men de måtte gi opp. De fant ut at de ikke kom gjennom med budskapet sitt, og de klarer ikke å stoppe trenden.

1 kommentar:

Marit sa...

Så langt jeg veit er marsipan helt ukjent i USA. Fikk ikke tak i det noen gang det året jeg var der. Mens i resten av Europa (Sveits og Tyskland iallefall) får en tak i marsipan hele året. Vi har jo "kakemarsipan" og gullbrød og marsipantwisten, - men det er liksom til jul og påske det er mye i butikkene. Ja til marsipan hele året - nei til julemarsipan i oktober.