lørdag 26. april 2008

Ekteskapet

"Så skapte Gud mennesket
i sitt bilde.
I Guds bilde skapte ham det,
til mann og kvinne skapte han dei."
1. Mosebok 1, 27
Hvordan kan man i det hele tatt argumentere mot dette. Mennesket (det, i entall) bla skapt. Til mann og kvinne skapte han dei. Mennesket er allerede ett fra skapelsen, og dette "ett" består av mann og kvinne! Mennesket er ment til å være ett sammen med et annet menneske, men her er det helt tydelig at dette er ment for mann og kvinne. Ekteskapet er vår form for å være ett, da skal dette også være forbeholdt mann og kvinne.
Jeg er veldig glad for at ingen stemte: Bryr meg ikke. Heldigvis bryr alle seg, selv om kanskje ikke alle er like sikre på hva som er rett å mene. Jeg har ikke tenkt å prakke meninger ned over noen, men personlig så ser jeg ikke helt hvordan en kristen kan argumentere for felles ekteskapslov. Ja jeg vet at "størst av dem er kjærligheten" fra korinterbrevet, men her er det ikke snakk om kjærligheten mellom mennesker, her er det snakk om den fullkomne klærlighet, den kjærlighet som bare Gud kan vise, ved å la sin Sønn dø på korset for oss. Oss som ikke engang vet hvordan vi skal elske, den eneste grunnen til at vi kan else er fordi Han (Gud) elsket oss først.

La oss førs se litt på hva Bibelen sier om homofili:
"Du skal ikke ligge med en mann
slik som man ligger med en kvinne.
Dette er en styggedom."
3. Mosebok 18,22
"Vet dere ikke at de som gjør urett,
ikke skal arve Guds rike?
Ta ikke feil!
Verken de som lever i hor,
avgudsdyrkere,
ekteskapsbrytere,
eller menn som ligger med menn
eller lar seg bruke til dette,
verken tyver,
pengegriske,
drukkenbolter,
spottere,
eller ransmenn
skal arve Guds rike."
1. Kor 6,9-10
Les gjerne også: Rom, 1,26-27, Matt 19,4-6 og 19,10-12
Jeg synes ikke dette gir noen tvil om hva Bibelen sier om homofili. Da kan man jo spørre seg: Hva med dem som ikke er kristne? Kan ikke de få gjøre som de vil? Selvfølgelig kan ikke jeg bestemme hva alle skal gjøre, men vi som er kristne tror på EN sann Gud og kun EN vei til frelse. Vi skal elske vår neste som oss selv, og dersom vi da ser at vår neste går fortapt for en evighet (EVIGHET), hvordan kan vi da sitte stille? Vi vet om DEN rette vei, hvorfor forteller vi ikke om den?
Det er ikke bare det at homofile skal få lov til å gifte seg som er problemet, tenkt på alle følgene:
  1. Dersom homofilt ekteskap skal likestilles med vanlig ekteskap så vil homefile ha rett til assistert befrukting, uansett om legen egentlig er imot dette. hvordan trod du en lege vil føle det dersom han/hun må hjelpe to lesbiske med å få barn, men egentlig mener at barnet har rett til en far?
  2. Rett til adopsjon, denne er jeg litt usikker på, men i menneskerettighetene står det at barn har rett til far og mor... men jeg vil vel egentlig si at det å redde et barn fra "slummen" er bedre, selv om man får to fedre eller to mødre... Og nå har jo også single lov å adoptere, så da føler jeg ikke at dette er et argument som holder.
  3. Hva med de kristne privatskolene. Mange av de kristne privatskolene frykter nå for sin fremtid. Flere organisasjonen (bl.a NLM, frikirken og NMS) har gått ut og sagt at de nekter å undervise noe annet en at ekteskapet er for mann og kvinne. Denne kan bli sett på som diskiminering, og skolene kan da faktsik miste statstøtte og i verste fall bli lagt ned.
  4. Tenk også på alle utgifter som vil komme som en følge av dette, hvert sted det står mann+kvinne+ekteskap må skrives om til person+person+ekteskap, dette gjelder i lover, regler, bøker til undervisning mm. Et annet land i Europa (husker ikke om det var England el Frankrike) ville også ha lik ekteskapslov, men trakk den da de fikk oversikt over alle utgiftene.
  5. Hva med kirken? Flere politikere har uttalt at nå er det kirken som står for tur. De vil tvinge kirken til å også vie homofile, uansett hva prest og menighetsrådet mener om dette. Dette er ikke inkludert i loven nå, men dette kan nok komme etterhvert. Vil da kanskje kirken si fra seg vielsesretten sin? Kirken vier de aller fleste her i landet, men dersom de skulle si opp retten sin, så må alle vies i rådhuset ol. og dette er det ikke kapasitet til i dag, så det kan bli laaaaange ventelister. Jeg er i hvert fall glad for at jeg er gift allerede, for jeg kunne ikke tenkte med en borgerlig vielse.

Håper dette har gitt deg noe å tenke på... :)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kaller du dette å ikke prakke meningene dine på noen? Kommer jo milelangt innlegg om hvorfor ekteskapet skal være mellom mann og kvinne....
Vær da nå litt konsekvent.
Ellers vil folk miste respekten for deg når du er så dobbel som du virker.

Anonym sa...

Prakke på folk meninger!?!? Ehh kom Silje og Hans Øyvind heim t deg og TVANG deg t å lesa det eller? Trur nok du leste det frivillig ja... :)Få deg et liv!

Silje+Hans sa...

må vel egentlig si med mest enig med nr 2 her... vi tvinger ingen til å lese bloggen vår. Punktene er også ment til å være litt tankevekkere. Felles ekteskapslov handler ikke bare om at homofile skal få lov til å gifte seg, det er også en del konsekvenser av dette, og de er det ikke alle som tenker på, og derfor ville jeg prøve å legge noen av dem frem her.

Anonym sa...

Det handler vel mer om å seile under rent flagg. Ingen tvinger noen til å lese dette, men når du først påstår du ikke skal presse på oss meninger, for så å bruke et langt innlegg på, nemlig, å presentere nokså sterke meninger oppfattes det som litt rart. Hvorfor ikke bare være ærlig å si at dette er noe du mener noe om, og det har du lyst til å argumentere for? Det er en veldig vanlig, og etter min mening feil, reaksjon å la være å forholde seg til kritikk for blogg-innlegg med å trekke det-er-frivillig-å-lese-dette,-ikke-gjør-det-hvis-det provoserer-deg-kortet når man møter kritikk for det man skriver. Hvis dere ikke mener noe med det dere skriver, og ikke er villige til å møte argumentene, hvorfor gidde?

Silje+Hans sa...

Jeg mener fortstt at eg ikke prakker disse meningene ned over noen. Dersom jeg hadde skrevet. "Jeg mener, og derfor må ALLE andre også mene..." så ville dette være å prakke meninger på noen. Hvis du mener at å i det hele tatt skrive om det man brenner for på bloggen er å prakke sine meninger på noen, så gjør jeg jo det. Jeg mener at å prakke meninger på noen er å bestemme og mene at andre skal mene det samme som en selv. Men jeg sier ikke at alle trenger å mene det samme som meg, og jeg er åpen for det, men jeg kan ikke se hvordan kristne etter å ha lest vers som disse jeg har sitert fra bibelen kan mene at kirken skal støtte ny ekteskapslov.

Anonym sa...

Jeg mener du prakker på oss meninger, og det er en god ting. Skjønner du hva jeg mener? Det er jo egentlig derfor man blogger. Man ønsker å utrykke seg selv i det offentlige rom, og man ønsker å ytre seg om ting man, som du sier, brenner for. Derfor blir det litt dobbelt å først avvæpne deg selv med at du ikke ønsker å utrykke en mening, for så å komme med en lang rekke bibelsk argumentasjon. Denne argumentasjoene er nettopp det du ønsker å formidle, ikke sant? Det er den du ønsker å prakke på oss, eller, om du vil, overbevis oss om.

Anonym sa...

Hei! Først av alt vi jeg si: at jeg syns dette var et veldig interessant innlegg. jeg syns ikke dere prakker på noen noen meninger. selv var jeg den eneste som stemte "endelig - dette er flott". personlig har jeg ikke ventet så lenge på dette at endelig kanskje er et passende ord, men jeg syns dette er en positiv utvikling. jeg skal ikke argumentere mot det du sier om bibelen, men det du sier i de fem punktene. 1) leger er ikke alltid enig i det må gjøre, de må gjøre det de har plikt til f.eks nøytalitet i abortrådgivning. mange barn vokser opp uten noe kontakt med far, disse barna får to som er glad i de og det er fint. 2) rett til adopsjon er også bra fordi det styrker rettsikkerheten til barn som vokser opp med homofine(som f.eks. har fått barn med et annet homofilt par). Det må være rart å ikke få være jurisidk mor til noen du har vært mor til hele livet 3) jeg mener dette er diskriminering og at de bør tørre å diskutere og undervise i ulikheter i samfunnet. 4)økonomi.. jaja.. 5)jeg håper kirken kan få bestemme dette selv og mener at det ikke er en menskerett å gifte seg der. Fortsett med slike innlegg silje:)