tirsdag 10. november 2009

Kongo

Saken i Kongo blir bare rarere og rarere. Jeg har hele tiden trodd, eller i hvertfall ønsket å tro, at de to nordmennene er uskyldige, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal tro lenger.
Moland har nå innrømmet drapet, mens French fortsatt nekter. Men Moland skal også være mentalt syk, og kan man da stole på en slik innrømmelse?
French sier:
"14.40: French fortsetter å avvise at Moland drepte sjåføren. Aktor spør hvordan French kan fortsette å nekte nå når Moland har tilstått. Til dette svarer French: - Moland tror også at han er Jesus og at jeg er Moses. "
Fra Dagbladet som følger saken direkte.

Dersom dette er sant, så virker det jo som om Moland har flippet helt ut, og jeg synes synd på dem. Særlig dersom dette skulle vise seg å være falske anklager. Det kan ikke være lett å sitte i et fengsel i Kongo og være med i en rettsak der man allerede er dømt før den i det hele tatt begynner. Vitner sier at de er morderne, men kan man stole på "vitner" som også ønsker en klekkelig erstatning fra nordmennene? Og det skal finnes et annet vitne som har skrevet brev og navngitt en annen morder som er militær... Men kan man stå frem og si dette i en militær rettsak?

Har de virkelig gjort dette så synes jeg de bør tåle straffen... Men jeg er kjent med hvordan det er i fattigere land når de ser muligheten til å anklage utlendinger. Da lyser det dollartegn i øynene deres og de lar ikke noen mulighet til å tjene noe ekstra gå fra seg. Jeg har lite tro på at Moland og French kan få en rettferdig sak i Kongo, der er de allerede dømte og man fikk ikke lov å ta med nye bevis i ankesaken engang, så da er det ikke mye poeng å anke. Og skal man kunne tro det man leser i avisene her, så er våpenet, som er pekt ut som mordvåpenet, i Norge. Man har bare et bilde på en mobil som "bevis", men våpenet tilhører det norske forsvaret og er ikke meldt savnet.

Vel.... det er ikke lett...

Ingen kommentarer: