tirsdag 29. januar 2008

Leve grønt

Det er jo godt å se at de fleste er opptatt av å leve grønt, selv om noen kanskje er mer opptatt av det enn andre :)

Personlig så synes jeg kanskje at det med klimakrisen er litt overdrevet, og har ført til et klima-hysteri som ikke er ordentlig gjennomten. Selvfølgelig er det viktig å ta vare på kloden, men endringer i klimaet går kanskje i bølgedaler uansett.

Fra et evolusjonistisk synspunkt: Tenk da, en gang var kloden dekket av is (i hvert fall ca 90 % av den), dette har jo smeltet, så at is smelter er ikke noe nytt... Men selfølgelig kan det jo bli litt problemer dersom sør-polen smelter og oversvømmer hele Nederland... Kanskje man burde tenkt på dette før man bydge hus lavere enn havnivået... Det er jo også trist dersom nordpolen smelter, selv om det ikke bli oversvømmelse av det så må vi jo tenke på isbjørnene. Jo lengre det bli mellom isflakene jo flere bjørner dør, for de klarer ikke svømme mellom dem, og de får heller ikke nok mat (sel). Dette er kanskje det som fikk meg til å bry meg litt mer, jeg synes det er trist at uskyldige dyr lider...

Fra et kreasjonistisk synspunkt: Klimaendringer og ekstremvær, dette har vi jo ventet på. I hvert fall dersom en har lest og tror på Johannes åpenbaring... det skal regne ild, vannet skal bli til blod, gresshopper og jordskjelv, og alt skal komme tettere og tettere, som en dame som føder og like før fødselen så komme riene både tettere og hardere.. Det er jo dette som skjer og alt er bare et tegn på at Jesus snart kommer igjen for å hente oss (kristne). Hvorfor vil vi jobbe mot dette? Gleder vi oss ikke til Jesus skal komme? På den andre siden, så har Gud satt oss til å forvalte jorden, så vi skal jo ikke med vilje ødelegge den. Men hysteriet som har vært i det siste og klimakvoter og at vi skal kunne betale for å slippe ut CO2 er litt for dumt etter min mening... men jeg håper holdningen hos folk kan endres litt slik at folk f.eks kjører litt mindre dersom de kan ta buss...resirkulerer... og andre små ting som kan virke lite, men dersom alle gjør litt så blir det mye til sammen.

3 kommentarer:

Jan Ivar Vik sa...

"...slik at folk f.eks kjører litt mindre dersom de kan ta buss...

Jeg trodde dere var mer opptatt av at folk skulle ta trikken jeg :)
Jeg så forresten Hans Øyvind bak trikkespakene i dag. Tror jeg. Han stod bak en drosje og tutet. Det så ut som drosjesjåføren ble litt sint, for han skulle slippe av ei gammel dame.

Silje+Hans sa...

det kan godt ha vært ham :) han kjører trikk i dag og han er ikke særlig glad i drosjer... kanskje jeg skulle ha skrevet "kollektivt" i stede for "buss"

Anonym sa...

Dette er både historieløst, ikke begrunnet med signifikant tallmateriale, platt, svært betenkelig rent teologisk, og ekstremt uansvarlig! Jeg gremmes!