torsdag 10. juli 2008

Felles ekteskapslov, men ikke helt fornøyd...

Nå har felles ekteskapslov gått inn, som en hastesak, selv om mange protesterte... da burde vel de lesbiske/homofile være fornøyde... men ikke helt:


Lesbiske TV2 programleder, Riis Lilleaas, stod frem med overkrifter som "Avvist av lege" og "Nektet legehjelp". Dette høres jo i utganspunktet helt forferdelig ut, så jeg leste saken. Legen hadde, med sin fulle rett i følge norsk lov, nektet å hjelpe henne og samboeren med assistert befruktning. Dette følte Riis i følge VG at hun måtte gå til media med: "Men jeg var nødt til å si fra. Jeg følte det som en plikt for mine etterkommere." Hun føler seg også diskriminert som et annenrangs menneske sier hun.

Jeg føler dette er mer et personangrep på legen. Leger har lov å si nei til å hjelpe med assistert befrukting pga personlige overbevisninger, dette vil de også ha lov til etter at den nye ekteskapsloven trer i kraft i januar. Så legen har ikke gjort noe galt, alikevel blir dette hengt ut i media.

Jeg synes det er bra at leger skal få lov til å si nei til dette, dersom de føler at dette er galt. Det er ikke en menneskerett å få barn, og det er heller ikke slik at legen sier nei til å hjelpe med et livstruende problem. Legen mener bare at barnet forjener både mor og far og derfor vil ikke han/hun være med på å sette et barn til verden som ikke får dette. Man kan ikke tvinge noen til å gjøre noe mot sin egen samvittighet, skal man ha rett til "alt" i Norge, så må man også ha rett til å si nei til det som føles galt!

Dette er også snakk om å ta konsekvensene av det liv man velger å leve. Dersom man som dame velger å leve med en annen dame, så blir det ikke barn. Dette er bare rett og slett naturens gang. Så med å velge å leve som lesbisk så velger man også bort det å få barn på naturlig måte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Her mener jeg du misforstår ganske kraftig. Først og fremst; en lege er en person som er ansatt for å hjelpe folk. Man kan ikke si at dette er et personangrep på legen da det var legen som lot sine personlige holdninger komme i veien for legers fremste virke; å hjelpe folk. Denne legen utviser rett og slett dårlig legeetikk. Om noe er det selvsagt legen som er ute med personangrep. Som psykolog skal jeg f.eks. måtte forholde meg til mange pasienter jeg personlig kanskje ikke liker av ulike grunner. Men jeg blir NØDT til å heve meg over dette og utføre jobben min. Det er min plikt som psykolog. Uten denne evnen til å ikke la personlige preferanser overstyre det faglige, hadde jeg vært en elendig psykolog.

Etter innføring av den nye ekteskapsloven i januar har ikke leger lengre rett til å reservere seg mot å hjelpe homofile/lesbiske mht. assistert befruktning. Hvorfor? Nettopp fordi de lar personlige overbevisninger overtrede legeetikken I TILLEGG til at de da ikke respekterer loven.

Det er mye som er "naturens gang". Det er naturens gang å la mennesker lide og dø pga. sykdom, f.eks. kreft. Men vi griper inn. Hvorfor? Jo, fordi vi har kommet så langt innen medisinen at vi har mulighet til det. Og fordi denne inngripenen bedrer folks livskvalitet. Det finnes ingen absolutte sannheter om hvordan mennesker best bør leve sine liv. Selv om dere, Silje&Hans, antageligvis har behov for å opphøye deres eget samliv som noe SÅ VELDIG NATURLIG OG RETT, bare fordi dere er mann og kvinne, blir ikke dette absolutt rett i et allmennmenneskelig perspektiv. Husk det.
Ta konsekvensene selv du, av den tid du lever i. Ta konsekvensene av hvor langt den medisinske utviklingen har kommet og ta også konsekvensene av at det finnes mennesker som meg som aksepterer ulikheter blant mennesker.
Når du aksepterer dette, aksepterer du også naturens gang. For naturens gang er aldri statisk.