mandag 2. mars 2009

Helsedirektorater

Jeg er egentlig ikke imot helsedirektoratet sånn i utganspunktet, de jobber jo for god helse og omsorg til alle, noe av det samme som vi gjør på folkehelseintituttet, men å nå synes jeg at de er litt teite...

Helsedirektoratet leder nå et europeisk nettverk som av femten land som vil ha gjennom en ny lov som skal "beskytte" barn. Det de vil er:
  • At kommersielle tegneseriefigurer skal bli ulovlige på usunn mat.
  • Forbud mot reklame på TV for usunne matvarer når barn er målgruppa eller er en stor del av seerene.

Jeg liker ikke forbud, og jeg tror heller ikke at tegneseriefigurer er grunnen til at man spiser f.eks sjokolade. Dersom et barn har lyst på sjokolade, så kjøper de den som ser best ut. Det er ikke embalasjen som er problemet med overvekt hos barn det er foreldre som lar barna kjøpe godteriet, som er problemet med overvek hos barn. Og barn kommer ikke til å slutte å like godteri selv om embalasjen bli kjedeligere.

Jeg forstår at å ha en pen prinsesse frempå godteposen kanskje får en liten jente til å velge denne når hun skal kjøpe godter, men hun velger denne i stede for annet godteri ikke i stede for en havrekjeks.

Tror dere jeg valgte denne fordi det er bilde av Madagaskar frempå? Nei, det var fordi jeg hadde lyst på nesquik kuler. Vi kjøpte en ny når den gikk tom, selv om det da ikke var bilde på den lenger :)


3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er jo du noenogtjue år, og mot alle odds - jamfør at du ligger hele dagen og drar deg, for deretter å skryte av det - universitetutdannet. Det kan hende 4 år gamle gutter tenker litt annerledes enn deg? Det er åpenbart en god ting dette.

Marie sa...

Heisann Silje! Jeg er litt uenig med deg, og litt enig med helsedirektoratet. Jeg har sett på butikken at unger vil kjøp en ting kun pga emballasjen! Og på apoteket er det mange barn som maser om å kjøpe plaster eller tannkrem kun fordi det er postmann Pat eller Ole Brumm på! Men foreldre har en viktig jobb, men det skader ikke å hjelpe foreldrene :)

Hvordan går det?

Silje+Hans sa...

1.) jeg ligger ikke å drar meg hele dagen, jeg liker bare ikke at dagen begynner for tidlig :) det betyr ikke at jeg ikke bruker, i dag f.eks var jeg oppe halv ni, leste fag, før jeg gikk på taekwondo trening, og nå er jeg på folkehelsa og jobber med masteren. Etterpå skal jeg hjem og forberede bibelgruppe, som jeg skal ha hjemme hos meg kl sju...
2.) fire år gamle gutter handler sjelden alene, så da er det foreldrene som bestemmer om han får kjøpe.

Og marie jeg har det OK, ganske rolig med fag nå, men om to uker så begynner det å ta seg opp, så da blir det nok mer stress og leder meg ikke spesielt til det
Og jeg vet jo at ungene heller velger det med noe gøy på embalasjen, men jeg mener at de ikke kjøper mer selv om embalasjen er fin. Har mamman sagt at ungen får kjøpe en sjokolade til lørdagen, så vil jo ungen velge den som ser best ut eller kanskje har ole brum på seg, men det er foreldren som sier hvor mye.