søndag 29. mars 2009

Menneskesønnen

-Fantastisk-
-sterkt-
Jeg var på Filadelfia og såg Menneskesønnen, KG teaterets påskeforestilling, og det var helt fantastisk. Anbefales på det aller sterkeste! Det er to forstillinger igjen, en på mandag og en onsdag, billetter koster 150 kr og kan kjøpes her.
Dette er ungdommer som går på videregående som spiller, og jeg ble mektig imponert, både av sang, dans og spill. Regien var også bra, vi fikk med hos de viktigste delene av Jesu historie frem til påsken, og hele påskebudskapet. Alt var "fiffet" opp og iblant meget morsomt. Masse bra musikk, bland annet fra Aladin (dinseyfilmen)...

Her er bilde fra nattverden:

Jesus som henger på korset:

Utrolig bra! Bra scenearbeid, bra lys og til og med et ekte esel til palmesøndag... (som bæsja et par ganger, men ellers veldig bra :)

Da det var over satt jeg med tårer i øynene og klumo i halsen... fantastisk!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Unnskyld at jeg sier det, men jeg syns denne oppsetningen var elendig. Jeg koste meg to ganger, og det var når nattverdensketsjen åpnet med maleriet av leonardo da vinci (selv om Judas var plassert feil sted)og da Peter begynner å synge for første gang. Ingen sammenheng, jeg forstod ikke hva som skjedde, manuset var elendig og livet til Jesus var merkelig fremstilt, i tilegg til at han var ingen bra skuespiller. Humoren var dårlig og passet ikke inn. Et levende esel er kult, men det er enda bedre med ordentlig skuespill. Fokuset var plassert helt feil steder, og de baserte seg på smarte trekk som hadde blitt brukt under Exodus, noe som bare fungerte der, og nesten ikke fordi det ble for mye der og. Jeg klarer bedre å få med meg handlingen når det ikke er tretti forskjellige ting som foregår på scenen. Og han som spiller Judas er en så fantastisk skuespiller også drukner det bort i alt som finnes av sang, dans og annet stæsj. Det er en musikal, men føst og fremst et skuespill. Det at de skal synge er ingen unnskyldning for å ikke ha et ordentlig manus. Mye av tiden på scenen ble brukt til å stirre rundt seg og gå frem og tilbake. Dialogen var så å si ikke eksiterende. Jeg elsket Exodus, jeg elsket Ronja røverdatter, men i år har KG-teateret ikke prestert.

Silje+Hans sa...

det var veldig morsomt når nattverden åpnet ja :) og jeg kan forstå at det kunne virke litt rotete og noen ting fra bibelhistorien ble blandet litt, men dersom man i utganspnktet kjenner evangeliene godt så er det lett å følge historien, men dersom man ikke er kjent i bibelhistorie så var det nok vanskeligere å følge med.

Jeg var aller mest imponert over sangen, og at dette var videregående elever og ikke proffe skuespillere.

Anonym sa...

Jeg lese ikke bibelen hver dag, men jeg hadde har selv gått på kg, og jeg har hørt alle de historiene mange ganger og kan dem godt, så det er feil, og jeg er ikke stokk dum. Og et skuepsill som skal være rettet mot alle kan man vel ikke ta utgangspunkt i at de kan evangeliene godt. Man merket godt at elevene ikke var 110% egansjert som de har vært tidligere. Det å ha Exodus syns jeg var drøyt nok, men nå følte jeg bare at de prøvde å frelse meg.

Og tidligere har det vært fantastisk skuespill, hvorfor ikke i år? Menmen, til neste år kommer den tidligere instruktøren tilbake og da blir det fart på sakene.

Teatersjef 09 sa...

Jasså! Hyggelig å høre! La meg først avskrive meg alt ansvar for en dårlig oppsettning, mem jeg legger skylden på Ragnhild Svardahl, som anså seg selv som en dyktig manusforfatter... Sannheten er at 70% av scenene er skrevet av Natnael Asgedom og meg selv. Ragnhild syntes ideene var gode, skrev de om og kalte de sine egne... En liten digresjon; Det er ikke skrevet at Caroline kommer tilbake. Jeg har snakket med henne og ingenting er sikkert.
Mvh Teatersjef for Kg-teateret og rollen Jacob

Anonym sa...

Jeg syns dette er helt feil. Jeg syns skuespillet var utrolig morsomt og jeg lærte mye jeg ikke kunne fra før av. Dialogene var morsomme og nyskapene og jeg lo meg skakk, spesielt av disiplene og hele den salg og fjesboka tingen. Jeg syns undrene var godt løst og jeg syns det var imponerende å ha et esel, korsfeste noen på scenen og få noen til å være på to steder samtidig. Musikken var og fin og skuespillet var noe man bare kunne se om og om igjen. Finalen var storslagen og disippelen simon peter har en stemme som flytende gull. Mhv en som så skuespillet.