søndag 10. mai 2009

Ømt tema...

Jeg synes egentlig at abort er et utrolig vanskelig tema å snakke om, særlig dersom jeg gjør det med jentene jeg studere meg, man vet ikke hva folk tenker og om noen av dem har tatt abort og det er jo et ganske ømt tema. Men etter at jeg har gått på Blindern en stund har jeg hørt kommentarer som: "Jeg kjenner mange som har tatt abort" "Jeg har en unge i Trondheim etter en one night stand"- hvor vedkommende svarte: "Hva?! Hvorfor tok hun ikke abort?"
Abort er pluttselig blitt så vanlig... og det er jo litt trist. Men så er kanskje alternativet å få et uønsket barn, og ingen har vel lyst å være et uønsket barn...?

For min del så er jeg i utgangspunktet imot abort. Det dårligste argumentet synes jeg er at moren har rett til å bestemme over egen kropp, for det er jo ikke egen kropp man bestemmer over dersom man tar abort, det er kroppen til et nytt menneske. Er man "voksen" nok til å ha sex, så bør man også være voksen nok til å ta imot et barn, for dette er en direkte effekt av å ha sex. Så dersom man venter til man er i et så stabilt forhold at man kan få et barn og klare å ta seg av dette, så hadde vel egentlig ikke abort vært noe stort problem...?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hva med abort etter voldtekt? Det er der jeg syns det er så fryktelig vanskelig å absolutt skulle holde på mitt nei-til-abort-syn..

Silje+Hans sa...

Etter voldtekt så vil jeg fortsatt si at det er galt, det er jo ikke barnets skyld. Men det er veldig forsåelig, og jeg ville aldri dømt en person som valgte å gjøre det. Heller ha ekstrem respekt for dem som valgte å bære frem barnet. Men, det er en veldig liten prosent av abortene som tas i Norge som er pga voldtekt.