lørdag 7. september 2013

Hjemmelaga tomatsuppe

Dette er ikke egentlig en matblogg, men det har blitt skriverier om mat i det siste... Litt fordi bloggen min er lagt til på alleoppskrifter.no og litt fordi jeg har ikke gjort så mye spennende i det siste... 
I går trakk jeg siste visdomstann og kan derfor ikke spise så mye hard eller fast føde, så da blir det suppe. Denne hjemmelaga tomatsuppa er egentlig ganske god. Jeg har laget den flere ganger i det siste. Spesielt god til kalde høstkvelder, som sikker kommer etterhvert :) Oppskriften fant jeg i bladet mag for ganske lenge siden.


1 ts smør
1 liten løk (finhakket)
1/2 kg tomater (i terninger)
2 bokser grovhakkede tomater
1/2 liter kraft (om du har noe, eller bare vann med grønnsaksbuljong)
1/2 (til 1) rød chilli, finhakket
1 ss timian, gjerne frisk
1 fedd hvitløk
salt/pepper

 avokado
persille
parmesan
egg

Smelt smøret i en kjele, fres løken og tilsett alle tomatene. Hell på kraft og la dette koke i 15 minutter. Ta gryta av varmen tilsett chilli, timian hvitløk. Kjør hele blandingen glatt med stavmikser. Smak til med salt og pepper. Kok opp igjen, så er den klar til servering. Server gjerne med avokado, skåret i terninger, finhakket persille, kokte egg og parmesan, så kan alle tilsette det de selv ønsker. 

Dette er vanligvis litt mye for oss to, så da passer det fint å varme opp dagen etter og koke opp makaroni og ha det oppi, så har vi middag for to dager :)

Ingen kommentarer: