lørdag 24. oktober 2009

Boka og filmen...

Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig mener om å lese bøker og så se filmen etterpå. Jeg er glad i å lese og har lest mange bøker, og jeg er veldig glad i å se film også. Når disse settes sammen og boka blir til en film, så er det ikke alltid like bra. Det finnes få kommentarer som er mer kjent enn: "Boka var bedre...". Og boka er jo alltid (i hvert fall nesten alltid) bedre, for da lager man seg bilder inni hode og man har høye forventninger til filmen man skal se... Dessverre er filmen formet av et annet hode, og ulike personer lager ikke alltid like bilder selv om man leser samme bok. Dessuten så kan en bok være lang, og man leser hva hovedpersonen tenker, når man ser en film så må mye kortes ned og skuespilleren må prøve å vise det personen tenker i boken og det er ikke alltid like vellykket.

Men så er det alikevel noe med det, man har lest en bok man liker og så kommer filmen... man er veldig spent, kanskje litt redd, men gleder seg veldig til å se filmen. Man har liksom et forhold til filmen og personene i den før man har sett den. Jeg liker egentlig ganske godt å lese boka først... Men det jeg ikke liker er når filmen kommer med en ny historie. Jeg forstår at småting må endres på og at ikke alt kan komme med, men jeg liker ikke at selve historien endres på og kanskje til og med får en helt ny slutt... Da blir det bare feil.

Filmen og boken på bildet over var sånn passe bra, jeg ble ganske hekta på boka, eller bøkene... Filmen her består av de to første bøkene i shopoholiker-serien... Der to bøker er satt sammen til en historie. Jeg likte ikke det helt, selv om jeg syntes filmen var sånn passe bra, så er det også krasj. Ting blir tatt ut fra sin sammenheng og satt inn i en helt annen, det er bare rart. Så jeg må vel inrømme at også her var boka best... :)

Ingen kommentarer: