torsdag 13. juni 2013

Allerede stress å adoptere...

Punkt 1 (Hvem skal man snakke med?)
Når man skal adoptere så skal man først kontakte kommunen for å få utarbeidet en sosialrapport. Oslo kommune er ganske stor, og det er et nummer dersom man ønsker å kontakte dem. Altså da sitter en person i andre enden som skal vite hvem du skal snakke med uansett hvem eller hva i kommunen du spør etter... og det er nok ikke alltid like lett å vite.
Vi ringte til Oslo kommune, jeg forklarte at jeg ville adoptere og at jeg trengte en sosialraport. Mannen i andre enden satte meg over til NAV. (Bare jeg hører NAV så kjenner jeg at jeg blir stressa og tenker lange køer og lite kontroll...) NAV var selfølgelig ikke riktig sted. Jeg har selv lest på nett at i flere kommuner er det barnevernet som tar seg av adopsjon, så derfor gikk vi til barnevernet, som faktisk ligger rett nede i gaten. Men dessverre, de hadde adopsjon tidligere, men ikke nå lenger, og hun som hadde hatt med det var ikke på kontoret, så damen vi snakte med kunne heller ikke hjelpe oss med akkurat hvem vi skulle kontakte, men foreslo Barne og Familie etaten i Oslo. Vi ringer Oslo Kommune igjen, men nå vet vi ihvertfall hvor vi vil og kommer i kontakt med noen som kan hjelpe oss.

Punkt 2 (Hvorfor er det ikke flere adopsjonsforberedende kurs?)
4 juni ble det lagt ut lister for adopsjonsforberedende kurs nå til høsten. 5 juni, på formiddagen, så jeg dette og da var alle utenom to kurs fulle og vi meldte oss på med en gang. Vi fikk ikke noen tilbakemelding på om vi fikk plassen, og noen timer senere var allerede alle kursene fulle. Vi var litt stressa og redde for at vi ikke hadde fått plass. Men det kom ingen tilbakelmeding, og vi ventet og ventet. Vi prøvde å ringe damen som hadde med kursene, men hun hadde skrudd av telefonen (sikkert noen andre som prøvde å få tak i henne også..) I dag fikk vi endelig tak i dem, men dessverre står vi på venteliste. Stress! Ingen krise for oss, for det tar nok litt tid før vi er godkjente til å adoptere uansett, men ganske kjedelig, hadde vært fint å fått gjort seg ferdig med det. Men det som faktisk er veldig stress er at vi kun er på venteliste for høstens kurs, så når de legger ut nye kurs igjen til våren, så begynner vi på null og må passe på å være raske nok til å rekke å melde oss på da.... Man kan faktisk risikere å gå glipp av det om man ikke følger godt nok med, kursene ligger jo ikke ute i 24 timer en gang før alle er fulle. Hva slags system er egentlig dette?!?

Men vi visste jo at dette ikke var en enkel prosess, så vi fortsetter med godt mot :) Alt kommer til å bli verdt det når vi sitter på flyet hjem men et barn som er bare vårt ;)

Ingen kommentarer: