torsdag 13. desember 2007

Glorete, harry eller egentlig litt koselig?

Hva er det egentlig som gjør at vi (i hvert fall de fleste jeg kjenner) nordmenn ikke liker lys med farger? De fleste pynter litt til jul, en adventstjerne i vinduet og en sju-armet lysestake... noen drister seg til å ha hvite lys rundt vinduet, eller mange små stjerner som henger over hele vinduet (denne liker jeg veldig godt...) Men nesten ingen har lys med farger på! Hva er grunnen til dette? Er det glorete, og kanskje litt harry? Kanskje noen føler det lyser litt for mye opp og en skiller seg ut... Kanskje det er slitsomt å se på? -i hvert fall dersom de blinker også... Eller synes vi egentlig at dette er litt koselig? Det er ikke mye på TV som gir meg like god julestemning som coca cola reklamen, særlig når cola-bilen kommer kjørende og det er masse lys over alt...

Vi bor i et av verdens mørkeste land, nå har vi sol bare noen timer i døgnet (og noen steder er sola borte hele vinteren...) Er det ikke da ekstra deilig å pynte vinduer, gater, busker og kanskje til og med hele hus med mange mange lys?

Jeg gleder meg masse til å feire jul i USA!! Håper vi bor et sted hvor det er mange som pynter hele huset sitt med lys i alle farger :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

God tur. Du kommer til å stortrives i verdens mest vulgære land:)

Torbjørn sa...

Fargete julelys er glorete, men kan passe inn enkelte steder.. for eks i sør-amerika.. Hva hadde gjeterne sagt hvis de kom til stallen og den var pynta opp i julelys i alle farger, og fødselen ble presentert og sponset av coca-cola?

Silje+Hans sa...

Gjeterene kom jo ikke til stallen... har du ikke lært noe?? :) Jeg synes ikke det passer bedre i søramerika, der er det hverken snø eller så mørkt som det er her... der ser det bare teit ut. De har heller ikke ordentlig juletre å pynte...