lørdag 1. november 2008

Halloween...


Nesten ingen som feirer halloween... Alikevel så er det halloweenfester over alt i byen. Og vi så flere barn som var kledd ut... Jeg var en av de som ikke likte halloween før, men så har jeg tenkt litt, og funnet ut at å kle seg ut og spise MASSE godteri det er jo bare gøy, så hvorfor ikke?
Ja det er en amrikansk tradisjon. Men hva har ikke røtter tilbake til USA. Julenissen (ikke fjøsnissen da..:) kommer fra USA, coca cola kommer fra USA, nesten alle filmer vi ser kommer fra USA, valentinsdag, forlovelsesring - og sette ringene på i bryllupet, det er mange av disse tradosjonene vi har adoptert, og halloween kommer sterkere og sterkere for hvert år, så jeg gidder ikke kjempe imot. Can't beat them, join them.. :)

Vi hadde et lite halloweenparty hos oss, og vi koste oss





Og jeg har laget gresskarlykt, helt selv, veldig gøy!!!

Det kom ingen barn på døra vår og spurte etter godteri, men jeg synes at det hadde vært koselig. Noen som vet hva de sier for "trick or treat"?, er det "trolleri eller godteri", "digg eller deng"...? andre forslag?

10 kommentarer:

Mai Kristine Vik sa...

He dåkke kjypt dåkke kamera? Kæ då slags? Dæ kom onga på dørå sjå åkke, både i fjor å i år. I fjor sa di knask eller knep å i år sa di snop eller snaps trur æg. Ikkje så veldig bra den siste akkoratt...

Silje+Hans sa...

d e andreas sitt kamera. snop el snaps va skikkeli dårlig!

Silje+Hans sa...

d e andreas sitt kamera. snop el snaps va skikkeli dårlig!

Anonym sa...

egentlid stammer halloween fra scottland selv om de fleste tror de kommer fra amerika! så d e faktisk ikke i utgangspunktet amerikansk!

Siri og Jørgen sa...

eg har hørt "knask eller knep?" i alle fall!

Monica sa...

jepp.. knask elle knep;)

Anonym sa...

Knask eller knep sa de jeg lukka opp for!

Anonym sa...

For satanister og hekser har Halloween vært feiring av døden og starten på heksenes år. Den markerer starten på død og ødeleggelse som assosieres med vinteren. På denne tiden er kraften fra underverdenen sluppet fri, og ånder skal være løslatt for å fare rundt på jorden. Denne tiden skal være den gunstigste for å kontakte ånder.By the way kommer feiringen opprinnelig fra Irland. Anbefaler dere å lese Efeserne 5, 8-11

Anonym sa...

Og din kommentar "Can`t beat them, join them...." D grøsser inni meg, mye mer enn det grøsser av Halloween.

Silje+Hans sa...

kan godt hende at satanister og heker ogsp feiere halloween, og halloween er natten hvor skillet mellom de døde og levende er på det "tynneste", men man kledde seg ut for at de døde ikke skulle kjenne en igjen dersom man hadde noe uoppgjort... så med å kle seg ut tar man ikke kontakt med døde eller heksekrefter, snarere motsatt... man skjuler seg sånn at de ikke skal ta kontakt med oss. eller man har det bare gøy, fordi det er morsomt å kle seg ut :) så jeg vil ikke si at det er noe satanistisk med å kle seg ut.