tirsdag 20. januar 2009

Hvem skal man støtte?

Hvorfor støtte Israel?
  1. Det er nesten ingen andre som gjør det, så de trenger noen på sin side...
  2. Jødene er Guds folk...
  3. Jødene har også rett til å forsvare landet sitt...
  4. Vi skylder jødene etter 2. verdenskrig, og jødeutryddelsen...

Kanskje heller en blanding av alt...? Jødene er jo Guds folk, og da føler jeg at jeg stiller meg mot Gud med å stille meg mot jødene. Jeg sier ikke at de ikke gjør gale ting, men da er det opp til Gud å straffe dem, ikke oss. Av og til føler jeg det er som om det er jødene mot hele verden. De har til og med fått et eget "mot jødene" ord: antisemittisme. Finnes det en annen folkegruppe/religion som har et eget hateord? Da vil jeg stille meg på den svakestes side, jødene er ikke roten til alt ondt her i verden og de har også rett til et hjemmland. De har også rett til å forsvare dette landet, og dersom noen hver dag sender hjemmelagde raketter som dreper inn over landet så har de rett til å reagere. Når noen vil utrydde dem, så må de få lov til å kjempe imot, og vi skal ikke stå og se på at et folk blir utryddet og ført bort fra sitt eget land igjen. Alt for mange stod og så på når Hitler prøvde det samme, vi må ikke la dette skje igjen.

Jeg sier ikke med dette at man skal støtte Israel i ett og alt, og at de aldri kan gjøre noe galt. Det er nok av feil på begge sider, men det er ikke alltid man får et nyansert bilde, særlig ikke på NRK som er meget palestinavennlige. Da er nyheter på TV2 bedre, mens det beste er å også lese Vårt Land, som ser saken fra begge sider, eller Dagen som er på Israels side.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nr 1 av argumentene dine er noen av de dårligste jeg noen gang har hørt. Tenk å støtte noen fordi ikke så mange andre gjør det. Så selv om noe er galt så støtter du det fordi de ikke har så mange andre på sin side.
Tøv! Grow up!

Silje+Hans sa...

jeg sier ikke at jeg mener at disse argumentene er rette, jeg skrev bare ned de jeg har hørt. Men det er mange som er israelsvenner og støtter israel i ett og alt uansett om det er galt eller riktig, jeg mener at det ikke er den rette måten å tenke på, man må kunne se feil på begge sider! uansett hvem man velger å støtte. Personlig vil jeg holde mest med jødene, men jeg vil ikke si at alt de gjør er riktig!!!

Anonym sa...

Heey på dere!!
Lenge siden sist...
Hyggelig at dere tok en tur innom bloggen og at jeg kunne bidra med noen middagstips til dere ;)

Håper alt står fortsatt bra til på Torshov og at dere stråler like mye som før ;)... om ikke enda mer ;)

Ta vare på hverandre, så snakkes vi!

Klem, JM

Anonym sa...

Konflikten mellom Israel og Palestina er på ingen måte en enkel konflikt og det er svært viktig å se konflikten fra begge sider. Det som har skjedd med jødene opp igjennom historien og under 2.Verdenskrig må på ingen måte glemmes men det er veldig trist at jødene på same måte som de selv har blitt undertrykt undertrykker mennesker som også har rett på et hjem og som har hatt hjemmet sitt i Israel/Palestina i flere generasjoner.

En kan si at jødene har en "rett" til å forsvare seg mot hjemmelagde raketter men det er også viktig å spørre seg HVORFOR disse rakettene blir sendt. Hvorfor Palestinerne har valg Hamas inn i sin regjering.

Silje+Hans sa...

For muslimer, som mener at Israel ligger på hellig muslimsk land, er det en gudssbespottelse at "vanntro" har makten.
"Staten Israel må vekk, gjorde han klart, fordi Palestina – og vel å merke også dagens Israel – er hellig muslimsk land. Det er gudsbespottelse at vantro har makten der. Så lenge det finnes en kvadratcentimeter land under jødisk kontroll, må kampen fortsette. Han kunne nok tenke seg en våpenhvile som brukes til å bygge opp styrke. Men aldri å slutte fred." -sitat fra en Hamas-aktivist Erling Rimehaug snakket med, les resten på www.vl.no.

Åpen sa...

Hvem er IKKE Guds folk?
Tviler på at Gud er så snever at han/hun ikke inkluderer ABSOLUTT alle.

Silje+Hans sa...

alle som tar imot Jesus de blir Guds barn, dette står det helt tydelig i bibelen, så det er ingen tvil om at alle som vil kan bli en del av Guds folk, men Jødene er i Bibelen Guds UTVALGTE folk... så er spørsmålet om dette gjelder fortsatt i dag eller ikke...

Anonym sa...

Både Palestinere og Jøder som bor i Israe/Palestina regionen Er semitter. Så man er en antisemittist uansett om man holder med Palestina eller Israel.
Problemet i Israel oppsto jo da Israel forsøker å øke sitt teritorium, noe som ikke var avtalen.

Silje+Hans sa...

det er over hode ikke riktig. Den dagen Israel ble en egen stat i 1947 sto nabolandene klare til å utrydde hele jødefolket. Og israel har stort sett bare vunnet land i forsvarskriger, ikke ved å gå til angrep

Anonym sa...

Hvordan klarer man å øke landets areal ved å forsvare seg?