lørdag 17. august 2013

Av og til må jeg bare spørre... WHY?!?

Jeg står og venter på trikken for å dra på jobb. På holdeplassen sitter det en dame og røyker. Noe som jeg i utganspunktet synes er litt irriterende, skal man først røyke så kan man vel holde seg litt lenger borte fra alle andre, ikke sette seg midt oppi alt og forpeste alle sammen... men anyway, det er ikke det som er problemet her. Når hun er ferdig, så slipper hun røyken ned på bakken, trør på den og bare lar den ligge! WHY??!!??
Søppelbøtta er to meter unna! Og det er et aksebeger rett utenfor dette bilde, ca fire meter unna. Hvorfor gjør folk dette? Tror folk at røykstumer forsvinner av seg selv? Synes folk det er veldig fint med røykstumper liggende rundt på gaten og holdeplasser? Og tenker de i det hele tatt på dem som må rydde opp i dette? De som må plukke opp det de selv har spytta på og bare lagt igjen på bakken? Er det liksom bare helt greit? 
Jeg blir så sint når jeg ser slikt som dette, jeg har så lyst å gå bort å snakke til dem, men jeg tør aldri. Jeg gleder meg til jeg blir en gammel gretten dame, med stokk, da skal jeg gå bort og slå til dem og klage på ungdommen nå til dags. 
Men alikevel, vi bør gjøre noe med dette, dette er ikke greit. Det er bare ekkelt. Det er like ille, om ikke enda værre, med snusere. Spytter store ekle klyser rett på gata. Griser! Kast søppel i søppeldunken der det hører hjemme!

Og så har du de da, som synes regler gjelder alle andre, bare ikke dem. Parkering forbudt sa du? Nei det kan jeg ikke forstå. Hvofor kan ikke bare min lille bil få stå her? Den plager da ingen. Problemet er kanskje ikke den ene lille bilen, eller kanskje ikke to, men når en bil begynner å stå i bakgården, så vil enda en bil stå i bakgården og så parkerer de både her og det og plutselig har noen parkert foran søpla så kommer ikke søppelbilen til... Så får vi ikke tømt søpla, og så blir søpla full... så begynner folk å legge søppel utenfor søpla, så må vi betale mange tusen til vaktmester for at han skal komme og fjerne søpla... Det er faktisk utrolig hvor mange tusen som går med hver eneste måned av våre fellesutgifter i borettslaget til å bare rydde opp i ting som dette. Om det er feilparkerte biler, eller det er søppel utenfor dunken eller noen har kastet et juletre, eller kanskje en dør (ja, det fant jeg faktisk i dag) i bakården, eller noen duster har vært og tagga på veggen. Mange mange tusen kroner går med, hvert eneste år og hver eneste måned, av penger jeg må betale for å fikse opp i dette. Eier folk ikke skam i livet? Er det ingen som bryr seg om fellesskapet lenger? Hva er det egentlig folk tenker med når de f.eks kaster juletreet ut i bakgården? Tror de det forsvinner av seg selv kanskje...??! Og hva tror de at alle andre mennesker gjør med sine trær, eller dører for den sags skyld?
Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt av folk!

Ingen kommentarer: