torsdag 15. august 2013

Mammas Surmelkskake

I anledning at vi får en ny samboer, så har jeg bakt kake i dag :)

Mammas Surmelkskake

Dette er en av verdens beste kaker. Den er saftig og smaker godt av krydder og med god sjokoladekrem på toppen :)

Oppskriften er som følger: (Dette er for en langpanne)


  • 1 liter surmelk (jeg bruker den mørke blå tine kulturmelk)
  • 6 små kopper sukker
  • 3 ts natron (jeg bruker å røre dette godt ut i litt surmelk før jeg blander det med resten av røren)
  • 9 ts kanel
  • 6 krus mel
  • 1,5 kopp smeltet smør
Stekes på 170 grader i 30-40 minutter.


Glasur:
  • 150 g smeltet smør
  • 250 g melis
  • 1 plate kokesjokolade (bruk den du liker best, jeg brukte lys i dag)
  • litt kaffe (et par spiseskjeer, og dette er da ferdig traktet kaffe, IKKE kaffegrut som en jeg kjenner brukte da han skulle imponere kjæresten...)
  • 1 egg
La den smeltede sjokoladen og smøret kjøle seg ned litt før du blander inn melisen, så skiller det seg ikke så lett. Om dette skiller seg alikevel så kan du prøve å ta med et ekstra egg... Kremen bør også stå og kjøle seg en stund før du tar den på kaken slik at den ikke renner for mye ut over.

Enjoy!




1 kommentar:

Randi sa...

Denne hadde eg glømt. Må handla inn ingredienser og baka i helga;) Nam!