mandag 12. august 2013

Indisk mat

for to personer (og kanskje litt ekstra).
Jeg fikk denne oppskriften av min gode venninne Randi :)


2 kyllingfileter
3 paprika (en av hver farge)
2 løk (gjerne litt store)
2 crème fraîche (gjerne lett)
curry
kyllingkrydder
sambal
ris

Skjær opp kyllingfileten i små biter, stek dette i litt olje i en stor stekepanne. Når dette er ferdig stekt så ta det ut la det ligge.
Skjær paprika og løk i avlange biter. Stek dette også i litt olje i stekepannen. Stek til til det begynner å bli litt mykt. Når det er klart så kan du ha oppi kyllingen igjen. 
Tilsett to pakker crème fraîche, masse curry (jeg bruker gjerne et halvt glass santa maria) og kyllingkrydder (tre spiseskjeer kanskje) og en t-skje sambal (dersom du vil ha litt ekstra piff). Jeg har ikke noe klart mål på dette, jeg bruker bare å smake det til. Rør rundt og la det koke opp. La det gjerne stå og småkoke litt slik at krydderet får satt ordentlig smak. 

Server gjerne med ris, den beste risen er god basmati. Risen blir best når du varmer opp riskornene i litt olivenolje med et par fedder hvitløk (kuttet opp), før du tilsetter vann. 1 del ris, 1,5 del vann. Kok opp, og la gryten stå med lokk på laveste temperatur til risen er passe (slik kan den stå lenge).

  



Ingen kommentarer: